Wednesday, August 29, 2012

Tukar Blog Template Via Notepad Part 1 ~

Salam Pagi :)

dah lama mis x share tutorial. hari ni mis nak share yang simple. tukar blog template anda. dengan blogger yang versi baru ni, mesti pening kepala macam mana nak download template baru kan.. pada yang dah tau tu, senyap2 je k. hihi

-------------
ok, kita start dengan download template yang kita suka dari mana mana website, mis gunakan btemplate. dah download, saya cadangkan keluarkan folder template tu (yang dalam zipped file tu) kepada desktop anda. hanya "cut paste" je k..

bila anda anda dah alihkan folder zip tu, (kenapa nak alihkan? ia akan memudahkan anda. seriously) anda kenalah unzipped file tersebut dengan menekan " extract all ". mis menguunakan windows xp. so sesiapa yang mengunakan vista atau windows 7 tu, saya rasa sama saje. kalau x nampak sangat gambar kat bawah ni, boleh right click kat gambar tu n tekan "open link in a new tab".


seterusnya akan keluar extraction wizard macam dibawah ni, anda tekan sahaja next.


ok, bila sampai ke "select a destination", mis cadangkan anda letak di desktop juga, untuk memudahkan cara. kalau memang dia dah tulis kat situ dektop, anda tekan sahaja next. kalau x, anda tekan browse dan cari desktop k. selepas selesai, tekanlah next dan dia akan extracting kita punya zipped file kepada unzip (folder biasa).


selalunya folder biasa tu akan berada dekat dengan zipped file kita. "open" folder biasa tersebut, (jangan buka yang zipped punya yer).


selalunya dia akan ada macam2 dalam file dia, seperti di bawah ini. tapi yang anda kena fous sekarang adalah yang XML Document tu. jangan tekan untuk open XML tu, tapi tekan right click dan tekan "open with". pilih notepad. kalau x ada notepad kat situ anda boleh tekan "choose program" dan cari notepad kat situ ye.



dan dia akan keluar seperti yang di bawah ni. dari sini anda akan copy paste (tekan Ctrl + a, pastu Ctrl + v) skrip ni akan dipaste dalam blogger. so anda kena bukak blogger anda dulu ye.. 


p/s: bersambung part 2 dalam blogger pulak. bagi sesiapa yang menggunakan versi lama, ada button download untuk XML Document tu. bagi versi baru ni, tiada button download, so kena bukak guna notepad macam kat atas ni setahu saya la kan. hihi so sesiapa yang ada tutorial lain, bolehlah share ye.. 

(saya budak baru belajar) ^_^

No comments: