Thursday, June 27, 2013

MyBrain 15 MyMaster : Surat Tawaran, Yuran, Pembayaran Balik

salam malam..
 
:) sori dah lama x update blog. sekarang ni ramai yang sedang apply untuk postgraduate kan? untuk sem pertama september ni? saya pun x terkecuali :)
 
ok, untuk post kali ni, saya ada menerima soalan2 dari seseorang yang nak apply MBA di UKM. saya rasa bagus juga nak dikongsi. soalan2 dia:
 
1. saya kena apply kos dari universiti, dah dapat confirmation, lepas tu baru apply mybrain ke mcm mana?
 
2. kalau ya, makna nya saya kena dahulukan yuran pengajian dan tunggu dapat kelulusan mybrain?
 
3. awak tau tak so far dari kawan2 ke..what are the chances of not getting the mybrain sholarship?
 
4. kalau kos jumlah pengajian melebihi rm10K, kita boleh mohon lebih? kalau jumlah kurang rm10K, kita boleh minta baki mybrain?
 
jawapan saya (mengikut pengalaman):
 
1. awak kena apply dulu kos tu, dah dapat surat tawaran belajar dari universiti, baru boleh apply mymaster.

2. selalunya yuran pengajian dibayar sebelum final exam sem pertama (mengikut pengalaman saya, saya bayar seminggu sebelum saya final exam sem pertama, ini uitm nyer prosedur). saya rase universiti lain pon boleh mintak tangguh. cuba tanya admin universiti masing2.

3. so far mybrain15 mymaster senang nak dapat, ni info dari kawan2 saya. tapi ada juga yang cakap susah nak dapat untuk coursework. tapi dari pengalaman saya, kebanyakan akan dapat.
 
4. mybrain 15 mymaster hanya cover sehingga rm10,000. kalau yuran lebih dari itu, kena bayar oleh student tu sendiri. kalau jumlah yuran kurang dari rm10,000, x boleh minta baki sebab scholar ni hanya cover yuran (maksud saya, student xkan terima apa2 bayaran terus daripada mybrain, kerana mybrain hanya berurusan dengan bendahari universiti tu sendiri).

tapi ada juga kes yang melibatkan mybrain bayar terus kepada student jika student sudah membayar dahulu yuran pengajian semasa menunggu keputusan mybrain.
 
p/s: harapnya post ni membantu korang untuk dapat tau sedikit sebanyak pasal mybrain. :) yang diatas ni hanyalah post untuk Master program k. untuk PhD ceritanya lain pulak. hehe
 

19 comments:

Unknown said...

Tq. Miss fatin, info yg sgt berguna. I akan register MBA kat UTM this coming september.

Fatin Husna said...

@Nurain Nisa welcome, im really glad to help u guys!

pinto said...


thank you for your information

Anonymous said...

Kalo amek mybrain, lps habis pengajian master kena byr balik tak cm ptptn?

Fatin Husna said...

@Anonymous x pyh byr balik. Ini adalah biasiswa

Anonymous said...

Mymaster ni ada perjanjian kena kerja dgn kerajaan ke ape tak?ke free je.

Fatin Husna said...

@Anonymous mymaster xde pape perjanjian dgn kerajaan. free je.

Anonymous said...

apa yg sy dgr skarang ni uitm utk master boleh apply utk pnjmn mara. so far mara biasanya pinjaman pemboleh ubah. cm dpt certain2 pointer ada potongan. boleh tau tak mcm mana dia kira potongan sume2 tu? harap mis dapat tolong.

Anonymous said...

Saya dapa mybrain15 tp dalam selang bebrapa bulan sy dapat offer biasiswa dr KPT..so sy kene cancel biasiswa dr mybrain..

1.mcm mane nak buat pembatalan? 2.adakah sy perlu byr semula duit yg telah pihak mybrain byr pada sy?

Unknown said...

As salam... Klau sy nk dpatkan balik duit yg saya dahulukan yuran sy perlu buat mcm mane ye.? Sy kena buat surat pada mybrain or mcm mane.?

Fatin Husna said...

@anonymous (18/1/2014):

maaf saya kurang arif tentang pinjaman mara.

@anonymous (10/2/2014):
setahu saya anda kena kol kpt bahagian mybrain untuk buat pembataln mybrain dan yuran mybrain itu akan diambil dari kpt biasiswa (tu yg saya dengar dari kawan saya lah).

@ida fatihah
anda kena inform bendahari universiti dan tanyakan prosedur seterusnya.

Ummi Si Comel said...

Salam sis.tmpg tny,mcmn kalau ms blaja tu kita kena extend sem sbb sakit ke bersalin ke.status yuran utk sem tu mcmn yea.t.kasih.

Fatin Husna said...

Mybrain akan bayar macam biasa jugak sampai cukup rm10k yg diperuntukan. Tapi saya rasa cuba awak try tny mybrain untuk buat penangguhan pembayaran sekiranya x aktif belajar langsung untuk satu sem. Saya kurang arif tentang prosedurnya. Tq

cik buntu dilema said...

sy dh gve up nk wat master n bercdg untuk berhenti bljar..sy tajaan mybrain master..berapa jumlah ganti rugi yg perlu dibyr ye..

cik buntu dilema said...

sy dh gve up nk wat master n bercdg untuk berhenti bljar..sy tajaan mybrain master..berapa jumlah ganti rugi yg perlu dibyr ye..

Unknown said...

salam. adakah saya perlu membayar semula MYBRAIN15 sekiranya saya berhenti belajar?

Fatin Husna said...

Bagi yang mahu menghentikan pembiayaan, Anda perlu membayar balik kos mybrain15 yg telah diberikan dan anda perlu membuat surat bertulis kepada bahagian biasiswa untuk menghentikan pembiayaan.

Untuk pengesahan, saya harap anda dapat hubungi pihak mybrain.

Fatin Husna said...

Yes. Anda perlu membayar semula jumlah yang telah diberi kepada anda jika anda tidak menghabiskan pengajian.

Nadia said...

Salam, sy berminat nak sambung MBA di uitm shah alam, banyak persoalan yang still byk yg sy kurang paham about MBA..buleh sy chat akak untuk bertanya sebagai reference. Sebabnya tarikh apply intake september semakin dekat iaitu 10 jun ni..fb sy Tussils Nad.