Saturday, May 11, 2013

Prospek Kerjaya Selepas MBA.

salam petang, salam 1 Rejab.
 
 
 
Alhamdulillah lagi 2 bulan kita dah nak masuk bulan Ramadhan. Harap dapatlah bersiap2 sikit kan..
 
ok, tentang MBA ni, kali ni ada pembaca saya menanyakan tentang prospek kerjaya selepas mengambil MBA. mesti korang nak tahukan?
 
ok, saya terangkan dengan ringkas je. memandangkan pembaca saya ni sudah ada beberapa tahun pengalaman kerja, saya rasa tiada masalah nak dapat kerja selepas tu.
 
dari segi prospek kerja, kebanyakan rakan rakan saya mengambil MBA adalah untuk bukak business sendiri dan menjadi pensyarah. tapi kalau nak jadi pensyarah, degree n master mestilah selari, contohnya : degree business, master pon business. jika tidak, peluang untuk jadi pensyarah tu agak tipis.
 
selepas saya menempuh lebih dari 30 temuduga selepas MBA, saya dapatlah beberapa informasi tentang interview sekarang ni, bagaimanakah trendnye sedikit sebanyak. untuk pemegang master ni, banyak syarikat besar berminat untuk mengambil master holder ni untuk bekerja dengan mereka. contohnya, sime darby, colgate, dan P&G.
 
tapi pengalaman tu sangat penting, sebab tu saya menghadapi lebih 30 interview kerana mencari pekerjaan memang susah kalau fresh graduate macam saya ni walaupun ada MBA kerana lambakan master holder sekarang ni terlalu banyak, dan kebanyakan mereka sudah pun ada pengalaman kerja.
 
p/s: harap post ini membantu bagi sesiapa yang masih dalam dilema nak sambung pelajaran atau tidak. :)
 
 

2 comments:

boni kacak said...

bagus post ni :)

Fatin Husna said...

@boni kacak thanks boni. mmg ramai jugak yg tanya pasal ni