Saturday, November 5, 2011

Pengguna Smartphone Semakin Ramai. Bagaimana Blog Anda?

salam sabtu..

hari ini mis nak ajar satu benda yang simple nak buat. kebanyakan blogger x buat. sekarang ni pengguna smartphone semakin ramai, x kiralah sama ada iphone, android smartphone, samsung dan nokia. skrin smartphone ni kecil, dan agak serabut kalau blog anda mengekalkan rupanya di dalam pc kepada smartphone.

bagi pengguna smartphone macam saya ni, saya x suke masuk nak baca2 blog yang x tukar size blog mereka kepada mobile template. senang je setting nye.. meh jom polo:


1. mula2, di dashboard, tekan setting.

2. pastu tekan email dan mobile.


3. pastu, tekan Yes. Show mobile template on mobile device, then pilih mobile template anda. bagi saye, default paling best, bersih je tengok. pastu nak preview blog anda macam mana rupenye di mobile phone, leh la tekan di preview.

lastly, jangan lupe SAVE. PENTING NI. lepas kamu dah buat setting ni, pengguna smartphone yang masuk blog anda akan automatik template dia masuk muat2 dalam mobile. senang sket nak tengok. tapi dengan mobile template ni, blog anda xkan nampak lawa la kan. sebab tu pentingnya isi blog dan bukan pada rupanya semata - mata. sekian.

p/s: boleh naik pengunjung kalau buat macam ni tau. :) hehe

No comments: