Wednesday, January 19, 2011

Tonsil? pe tuh?

salam petang..

rini mis tidak ke kelas dek kene penyakit lame iaitu tonsil.. atau dipanggil radang tonsil. ape itu tonsil? meh saye bagitau (dah jadi dr. lah pulak).

okeh, tonsil ni terletak di pangkal lidah, iaitu di kiri dan kanan rongga mulut. fungsi tonsil ni? -- menapis virus dan bakteria dalam saluran pernafasan.. dan menjadikan ia salah satu sistem pertahanan badan.. xde tonsil ni kurang la sistem pertahanan badan you alls..

bila ia menjadi radang? saat dia dah x boleh nak menahan virus dan juga bakteria ni, dia akan membengkak dan menjadi radang.. atau dalam erti kata lain, sakit tekak (tu yang orang paham la kan)..

dalam kes mis sendiri, saye dah mengidap penyakit ni since kecil dalam umur 5 tahun. nak tau sebab ape? sebab saye suke menjerit.. huahua. mungkin sebab menjerit terlampau sangat, tonsil saye x mampu nak melawan segale virus dan bakteria yang masuk semasa mengangakan mulut (haha.. ni teori sendiri)..

bile dah kena tonsil ni.. saye akan demam dalam 3 hari atau lebih.. memule tu akan sakit tonsil, pastu demam, dah demam tu timbul pulak selsema, dan akhir segala penyiksaan adalah batuk.. complete set.. huhu

mase saye umor dalam darjah 3, saye dinasihatkan doktor supaye:

1. jangan makan makanan pedas (sampai burger pon terpakse order letak sos tomato)
2. minum banyak air
3. makan ubat yang terdiri daripada -- panadol, ubat selsema, ubat batuk, antibiotik, dan ubat hisap.

kalau x ikut segala nasihat di atas, saye akan di operate.. time tu memang sangat takut operation so saye ikut sampai saye berumur 18 tahun..

nak tau ape terjadi lepas tu? saye x ikut lah segala pantang larang, ketibaan saye sebagai student di kolej matrik melaka memang membuke balik selera saye yang suke makan makanan pedas.. dah duduk di melaka kan.. memang mengancam lah food dia..

ape yang saye suke makan di melaka? sambal belacan, ikan keli masak sambal, nasi goreng thai yang pedas, asam pedas dan yang paling gempak -- tomyam. wau.

ikan keli masak sambal yang ummmpphh..

penyakit ni pun datang lah balik kan.. tapi x lah seteruk time saye kecil.. saye kalau demam saye gi jalan2, gelak2 ngan kawan, bile penat, saye tidur. nampaknye saye sudah imun dengan penyakit ini.. saye pon dah tau nak gi klinik sendiri dan mintak ubat yang mane the best tanpe masihat doktor (sile jangan ikut petua ini)..

so rini,, saye pon tak tahu nape, tonsil saye datang balik.. mungkin disebabkan perubahan cuaca dari kelas uitm yang sangatlah sejuk, bile keluar kelas, panas.. aiseh.. dan rini duk di rumah, x gi kelas, tidur dan blogging..

p/s: kalau blogging, stil larat.. cume x tahan dengan kesejukan kelas.. hmmphh

5 comments:

misslovalova said...

kena rajin jaga kesihatan . hee :)

Cahaya Yang Riang Gembira said...

Kalau budak2 kecik selalu kene sakit tonsil ni, dokter kadang2 ade suggest utk buang tonsil.. Huhu..

Jaga diri leklok.. :)

Fatin Husna said...

@biella93 - thanks dear..

Fatin Husna said...

@farhanadr - uhh.. operation menakutkan..

yatt_IbiZ said...

kurangkn melalak2 ye cik atien..hehheh