Monday, December 13, 2010

top 10 social networking sites!

salam malam..

sejak dua menjak ni mis twit agak payah nak update post sebab agak bz menjaga ibu yang sakit. esok im off to hospital pakar puteri jb. doakan ibu saya sihat ye. :)

ok, untuk post kali ni, saya nak list kan top 10 social nertworking sites yang popular.

no 1 spot --
tak lain x bukan FACEBOOK! hoho memang sangat popular site ni sehingga mendominasi yang lain. fb ni memang social network site yang simple dan kemas pada pandangan saya, apps dia pun pelbagai dan mudah difahami. :)

no 2 spot --

MYSPACE! myspace ni kebanyakan artis2 dan penggubah lagu akan menggunakan untuk mempromote diri mereka. apps dia yang lebih sesuai dijadikan site yang menghubungkan antara peminat dan juga artis pujaan mereka adalah fungsi utama bagi yang menggunakan site ini. saya pun menggunakan site ini untuk tujuan penggubahan lagu dan recording.

no 3 spot --

BEBO! ni dia macam fb dan myspace jugak. tidak begitu popular di negara kita malaysia tapi ia popular di western countries macam US. profile nyer boleh di customize mengikut cita rasa pengguna itu sendiri.

n0 4 spot --
FRIENDSTER! haaa.. site ni memang sangat popular sebelum fb popular. saya masih ingat lagi semase saye di kolej matrikulasi, memang site ni sangat popular. kebanyakan kawan-kawan memang ade fstr nih. then bile fb popular, kepopularitian dia agak jatuh, sekarang ni apps dia pun menyerupai pada fb apps., macam games.

no 5 spot --
Hi5! saye pernah menggunakan site ini. ia agak simple dan profilenye boleh dicustomize mengikut citarase pengguna itu sendiri. ia tidaklah begitu popular kat malaysia dan US, tapi sangat popular di India, Thailand, Mongolia dll.

no 6 spot --
ORKUT! site ini adalah under google, so no wonder la begitu popular. sesiapa yang ade gmail, akan automatik akan login orkut ni without sign in.. yang bestnye, ade video call dalam ni. :) ia very popular di Brazil dan India.

no 7 spot --
PERFSPOT! site ni agak happy sebab features dia warna - warni. saye tak pernah menggunakan site ini sebelum ini, tapi ape yang saye nampak kebanyakan pengguna dia adalah western dan ia tidaklah begitu popular di sini. yang bestnye site ni, dia senang untuk connect dengan site2 lain.

no 8 spot --

ZORPIA! site ni agak kemas, basic theme dia berwarna hijau. hihi senang di mata, but only above 16 years old aje.. hihi mesti ade ehem2 nih.. kihkih.. site ini tidak begitu popular di Asia. kalu ade gmail, sonang ajo.. x payah nak sign up. gune aje gmail.

no 9 spot --
NETLOG! ia tidak popular di sini for sure. huu ia popular di eropah, turki, arab dll. netlog ni bestnye adalah pade LOGS nye. nampak kemas dengan warna theme hitam merah. ia juga boleh diaplikasikan dalam handphone anda.

no 10 spot --
HABBO! konsep site ni more to chat room tapi menggunakan watak kartun untuk buat jadi lebih real. macam IMVU pulak. Habbo ni best sebab kartun yang comel. tak begitu skema dan santai.

p/s: nampaknye warne biru mendominasi warna social networking site!

No comments: