Friday, November 28, 2014

Applying for PhD? Proposal.. Urghh..

salam malam.
 
setelah lama x mengupdate, hari ni mis rajinkan jari untuk menaip sedikit sebanyak tentang pencarian ilmu.
 
ok, bagi sesiapa yang mahu masuk ke dalam bidang akedemik dan mahu menjadi pengajar di IPTA/IPTS di Malaysia ni, saya sarankan anda semua untuk menyambung pengajian ke peringkat PhD. (tertinggi ke? eh xlah, learns never ends, lepas ni ada post doc pulak.. huhu)
 
ok, sekarang ni mis nak tekankan sesuatu yang agak problematic bila nak apply untuk phd.
 
 
APPLICATION PROPOSAL

 
 
haa,, tu le yang dok kat tengah tu. ni yang buat lambat nak apply phd tu kan. so saya nak share sedikit tips la macam mana nak menyenangkan anda dengan masalah ni.
 
#1 Cari thesis lama
 
 
Yang ni penyelesaian yang agak mudah, bagi sesiapa yang baru lepasan master tu atau dah pernah buat master, mungkin ada proposal dulu2, guna pakai sahaja. tiada masalah. tapi kalau anda buat research dulu dalam kumpulan, minta izin dulu dengan kawan sekumpulan, dan jikalau kebetulan ada rakan kumpulan kita tu nak apply sama, gunakan thesis yang sama kalau apply universiti yang berlainan atau ubah sedikit isi2 dan tajuk kalau apply di universiti yang berlainan.
 
 
#2 pinjam thesis
 
 
cuba cari kawan2 punya proposal dan guna pakai untuk application anda. ubah sedikit isi2 dan tajuk. :)
 
 
#3 buat sendiri
 
ni yang malas ni... adeh, rajinla sedikit. tak susah mana pun. dalam seminggu boleh settle proposal ni. page tidak perlu banyak sangat, hanya 10 muka surat sudah memadai. kalau UPM agak senang application dia, simple sahaja. ni outline PhD proposal yang mis masukkan dalam UPM application:
 
1. Background of Study
2. Literature Review
3. Objective of Study
4. Research Question
5. Methodology of Study
6. Work Schedule
7. References
 
tapi kalau UiTM, agak panjang sedikit proposalnya (mengikut pengalaman rakan saya di UiTM), dalam 20 - 30 pages. ni outline kalau nak buat rujukan: Outline Phd Proposal UiTM.
 
p/s: ramai yang ingat proposal ni kena cari tajuk yang gempak2 supaya dapat diterima masuk universiti, sebenarnya x perlu pun, carilah tajuk yang simple2, senang nak buat, yang universiti nak tengok adalah kemampuan kamu untuk buat research. ada outline di atas ni, insyallah lepas. pastu bolehla apply mybrain phd pulak kan. dan lagi satu, tajuk proposal ni akan berubah dari semasa ke semasa (sebab tu saya sarankan anda x perlu nak cari tajuk gempak2 untuk proposal k). Good Luck!
 


No comments: