Saturday, December 1, 2012

Selamat Datang Sayangku Palestin!

salam pagi sabtu!

ok, kita sudah mendapat pun satu berita gembira tentang pengiktirafan negara Palestin oleh PBB. Alhamdulillah.. :) so, meh kita tengok negara mana yang menyokong dan yang tidak:


Negara - negara yang mengundi YA:

Afghanistan, Algeria, Angola, Antigua, Argentina, Armenia, Austria, Azerbaijan, Bahrain, Bangladesh, Belarus, Belgium, Belize, Benin, Bhutan, Bolivia, Botswana, Brazil, Brunei, Burkina Faso, Burundi, Cambodia, Cape Verde, Central African Republic, Chad, Chili, China, Comoros, Congo, Costa Rica, Ivory Caust, Cuba, Cyprus, North Korea, Denmark, Djibouti, Dominican, Ecuador, Egypt, El Salvador, Eritrea, Ethiopia, Finland, France, Gabon, Gambia, Georgia, Ghana, Greece, Grenada, Guinea, Guinea Bissau, Guyana, Honduras, Iceland, India, Indonesia, Iran, Iraq, Ireland, Italy, Jamaica, Japan, Jordan, Kazakhstan, Kenya, Kuwait, Kirghizstan, Laos, Lebanon, Lesotho, Libya, Lichtenstein, Luxemburg, Malaysia, Maldives, Mali, Malta, Mauritania, Mauritius, Mexico, Morocco, Mozambique, Myanmar, Namibia, Nepal, New Zeeland, Nicaragua, Niger, Nigeria, Norway, Oman, Pakistan, Peru, Philippines, Portugal, Qatar, Russia, Saint Kitts and Nevis, Sao Tome and Principe, Saudi Arabia, Senegal, Serbia, Seychelles, Serra Leon, Solomon Islands, Somalia, South Africa, South Sudan, Spain, Sri Lanka, Sudan, Surinam, Swaziland, Sweden, Switzerland, Syria, Tajikistan, Thailand, Eastern Timor, Trinidad Tobago, Tunisia, Turkey, Turkmenistan, Tuvalu, Uganda, United Arab Emirates, Tanzania, Uruguay, Uzbekistan, Venezuela, Viet Nam, Yemen, Zambia, Zimbabwe. 

Negara - negara yang mengundi TIDAK:

Israel, US, Canada, Czech Republic, Panama, and four small islands in the Pacific Ocean (Marshall Islands, Micronesia, Nauru, and Palau). 

Negara - negara yang BERKECUALI:

Albania, Andorra, Australia, Bahamas, Barbados, Bosnia and Herzegovina, Bulgaria, Cameroon, Colombia, Croatia, Democratic Republic of Congo, Estonia, Fiji, Germany, Guatemala, Latvia, Malawi, Monaco, Mongolia, Montenegro, Holland, Papua New Guinea, Paraguay, Poland, South Korea, Moldova, Romania, Samoa, San Marino, Singapore, Slovakia, Slovenia, Macedonia, Togo, Tonga, UK, North Ireland, and Fatwatu. 



Perhimpunan agung PBB telah mengundi untuk mengiktiraf Palestin sebagai negeri 194 di dunia. Dengan lebih 130 negara mengundi memihak - termasuk kebanyakan Eropah - ia menandakan satu langkah utama ke arah keamanan dan keadilan di Timur Tengah.

Hanya minggu lepas, keputusan itu dijangka menjadi lebih dekat, dengan usaha Israel dan AS untuk  melobi menafikan Palestin dari sokongan utama Eropah - percubaan untuk membuat undi salah. Tetapi dalam menghadapi tekanan awam utama dan berkempen kuat oleh masyarakat Avaaz, negara-negara seperti Perancis, Sepanyol, Belgium dan Sweden memutuskan untuk mengundi ya kepada kenegaraan Palestin. Hanya sembilan negara mengundi tidak.

Secara keseluruhan, 138 negara mengundi dalam menyokong rakyat Palestin, termasuk negara-negara Kesatuan Eropah (EU). Beberapa negara yang telah dijangka untuk mengundi, tidak seperti Jerman dan Australia, memilih untuk tidak mengundi.

Dalam satu pengakuan, seorang pegawai Israel yang bercakap kepada Haaretz sebelum undi berlangsung berkata, "Kami kehilangan Eropah."

Pengiktirafan PBB perhimpunan agung Palestin hari ini menandakan satu detik bersejarah. Ia membuktikan negera Israel dan Palestin sebagai jiran berdaulat dan mempunyai undang-undang yang sama, seterusnya mengurangkan kematian berlaku dari dua negara tersebut. Dengan isyarat baru dari Eropah dan Timur,  keazaman mereka untuk menyelesaikan konflik ini, keseimbangan kuasa telah beralih dari AS dan Israel kepada keamanan dunia yang lebih stabil. 

p/s: syukur kepada Allah S.W.T doa dimakbulkan. :)

No comments: