Saturday, January 15, 2011

Ben Ashaari : Masihkah Kau Ingat?

salam tengah hari.. hujung minggu ni saye nak join segmen hujung minggu ben.. satu lagi segmen yang ben wat. lately kurang idea untuk mengupdate post sebab bz sket ngan klas.. hihi

okeh. ni banner nye, nak join klik banner ye..


tibalah masanye untuk saye mengarang seperti yang diperlukan.. kihkih

saat kali pertama saye berblog, saye konfius ape itu blog.. time tu saye berade dalam sem 4 degree, lebih kurang tahun 2009. lecturer subjek Strategic Marketing Management menyuruh saye dan rakan2 kelas untuk membuat satu blog masing2 sebagai assignment.. kami dikehendaki untuk letak widget2 tertentu. hihi time tu saye pening nak pilih sama ade wordpress atau blogger.. then saye tanye rakan sekolah menengah saye, nadia sama ade nak pilih mane, dan saya memilih blogger dengan nasihat pakar (nadia) haha..

pahit getir saye wat blog adalah masa. saye memang agak sibuk untuk mengupdate blog. selepas habis sem 4 degree, saye tinggalkan blog saye selama 1 tahun. time tu follower saye hanyelah dikalangan rakan - rakan kelas. first follower saye yang beri komen adalh ann.. rakan kelas saye time degree dulu.. saye juga merasakan blog ini membosankan sebab time tu tak tahu lagi sebenarnye dunia blog ni sebenarnye luas.

selepas satu tahun saye try masuk blog rakan - rakan saye yang lain, follower mereka ramai dan saye merasa agak kagum dengan pencapaian mereka. nak dikatakan, post2 saye mase mule berblogging bermule dengan hidup saye, masalah dan juga rutin. mungkin sebab tu saye rase bosan. saye jugak agak takot nak keluar dari skop kalangan rakan-rakan kelas sebab tidak mahu privasi diketahui oleh ramai orang yang tidak dikenali.. boleh dikatekan saye ni dulu blogger yang pemalu.. malu nak meluahkan ape yang saye rase di blog.

saye pon membuat satu blog lagi yang tidak meletakkan identiti diri saye dan mule menaikkan blog tersebut dengan berkenalan dengan ramai blogger lain. saye meletakkan post berkenaan dengan isu semasa, rutin orang lain, dan sebagainye yang tidak mempunyai kaitan dengan saye langsung.. nak tahu ape saye rase? memang blog itu ramai pengikut, tapi saye tidak merasakan itu adalah blog saye dan saye bermule kembali dengan blog yang lame, iaitu blog inilah..

saye pon mule melihat rakan2 blogger yang lain melalui blog yang lagi satu itu, dan belajar bagaimana nak memperhebatkan lagi blog.. haha memang agak lama duduk depan laptop,, tak hingat dunia. saye menutup blog tersebut dan mule mengerjakan blog yang ini. start dari melihat2 template yang cantik2, saye rase saye sudah tukar lebih 10 kali template dan akhirnye saye jatuh hati dengan template burung biru ni.. saye juga merasakan lebih baik saye mengetengahkan satu identiti yang senang diingat iaitu twit.

haha walaupun saye menggelarkan diri saye ini twit, saye stil jugaklah letak name sebenar saye, fatin untuk orang lebih mengenal diri saye (mengade x?, haha).. ape yang paling suke mengenai blog adalah mengedit html. saye pon mulelah belajar care2 nak mengedit html dari rakan2 blogger yang lain dan juge website mane2 yang mengajar cara nak bina blog nih..

sukarnye nak wat blog tu mule2, adalah untuk menarik blogger lain dan juga internet user datang bertandang. dan blogger mane x suke follower mereka naikkan..?? tapi sekarang ni alhamdulillah ramai jugaklah yang datang bertandang ke blog saye yang x seberape ni.. hehe kalau saye xde post yang interesting nak wat, saye akan masuk blogger lain nyer kontest atau segmen untuk megukuhkan lagi silaturrahim sesame rakan blogger..

setakat ni alhamdulillah saye tiada sebarang kutukan dan kejian. mungkin orang x ramai datang lagi.. cume pernahlah saye x dapat satu hadiah dari kontest sebab kesilapan saye sendiri x alert nak hantar details.. sob sob.. saye pon tengah mengusahakan saye nyer nuffnang ni.. nak capai view tinggi bukan lah mudah.. bak kata ben, blog ni mesti kene sabar.. ye x?

sape ek memotivasi saye untuk berblog? oh ramai.. rakan2 blogger seperti ben sendiri, cik tom, cik ifa, cik nora, wanda, belle.. dan follower2 saye.. rakan2 yang bukan blogger pon ramai yang suke masuk n bagi komen secara terus kepada saye, seperti shazeer, nadia, dan ramai lagi..

bagi blogger baru, jangan sombong, buatlah blogwalking selalu.. saye ni jenis yang suke bw tapi kurang komen.. heheh tapi saye selalu tinggal jejak.. akan folo (tu hobi) .. haha jadi diri anda selalu.. tulis pon kenelah ade etika. dan konsisten tu penting.. blogging pada saye its not all about you and your life, its about you and your friends' life.. heheh

blog yang saya folo ramai rini.. tapi yang paling latest;

blog wacanaku.. nape saye folo dia? banyak info menarik.. latest post dia -- Awie dan Aznil MAsuk Kubor.. menarikkan? dia pon telah hinggap kat blog saye tanpe paksaan.. hehe

p/s: post kali ni agak panjang.. harap korang xpenat la bacekan.. ni memang pengakuan berani mati nih.. haha

1 comment:

niesz said...

niesz join gak segmen nie..hehe..mmg pnjg betul ni kalah niesz..hehe..teruskan berblogging ya..