Sunday, November 28, 2010

take a new step to play a guitar~~

salam petang.. rini mis twit nak cerite macam mane nak menjebakkan diri untuk bermain gitar.. bermain gitar ni adalah hobi mase lapang saya.. dulu memang x reti men gitar ni.. suke tengok orang main je..

ok.. mahu tahu macam mane nak berjinak2 dengan gitar ni?

1. mesti ade minat!

ni memang kene ade. bermain gitar memang memerlukan komitment dalam bermainnye. kalau xde minat, akan berhabuk lah gitar yang dibeli.

2. duit mesti ade!

huhu hobi ni memang memakan duit anda.. ok, at least rm200 ++ untuk bajet nyer sahaja. mari kite tengok bajet yang mis twit beli dulu:

- gitar cap Jinyin.. -- cap murah je ni. -- RM130
- beg gitar -- senang nak angkut ke mane2 -- RM 20
- tuner -- untuk tune gitar kalu tali dia lari -- RM 70

ok, total -- rm220.. bajet ni boleh jadi lebih depend pade kedai tu.. saya beli gitar ni kat kedai berdekatan ngan pudu.. hihi tapi kalau ade duit lebih tu, bolehlah beli gitar yang berharge RM 250. lagi mahal gitar tu, lagi sedap bunyinye.

3. usaha.

mesti berusaha untuk bermain dan praktis setelah membeli gitar tersebut.. saya nasihatkan kalau anda betul2 tidak tahu untuk bermain gitar ni, pergilah ke kelas gitar. saye dulu pernah gi kelas gitar harge dia dalam RM60 per month. pastu 6 bulan pastu, berenti sebab dah habis belajar.. hihi

4. boleh ke belajar sendiri?

boleh. sape cakap x boleh. yang penting anda berani nak belajar kod2 baru. saye selalu belajar sendiri dengan menggunakan dua website yang utama -- www.ultimate-guitar.com dan www.youtube.com.

5. jari.-

anda kene bersedia untuk mendapat jari2 yang sakit dan ... akan timbul kematu! hihi.. itu normal pade sesape yang selalu men gitar.. kematu ni ade fungsi ia tersendiri.. semakin banyak kematu di jari, semakin lamelah anda akan boleh bermain gitar.! ia macam stamina laa.. hihi

best kan jadi macam yuna? saya xlah begitu pro macam dia.. hihi

p/s: men gitar ini tidak perlu ada bakat, usaha yang berterusan sudah memadai. :)

No comments: