Wednesday, November 24, 2010

inroducing the dropbox!

salam tengah hari..

arini mis twit nak introduce 1 software yang akan menyenangkan hidop anda. :)

software ni dinamekan "Dropbox!". software ni diintroducekan oleh my classmate, Abdul Malek yang sememangnye sangat pandai bab2 software ni.. trimas diiucapkan..

ok ape sebenarnye dropbox ni?


dropbox ni merupakan satu software yang membolehkan anda dan sesape sahaje share sebarang bentuk files. anda boleh share ngan diri anda, kawan-kawan dan orang lain. kalu aku, aku share dengan classmate, n my bro!

selalunye kalu anda mahu share files (example; microsoft word file) dengan kawan anda, ape yang anda akan buat? e-mail right? e-mail plak memakan mase. nak upload lagi.. nak ingat email id kawan lagi.. btol?

sekarang dengan dropbox, dah x perlu tu semua.. dia berfungsi as 1 folder di desktop anda. anda letak file dalam folder tu, kawan anda di komputer len pun akan dapat file yang same. meh tengok gambar di bawah:


dia nampak macam folder2 len.. tapi dropbox folder ni hanye akan aktif kalu ade internet connection. meh kite tengok plak ape yang ade dalam dropbox aku ni:


so dalam gambar di atas ni, ade beberape folder dalam dropbox folder ni. kalu folder tu ade gambar orang (1 merah, 1 biru tu), contohye folder "bro share", maknenye folder tu di share oleh dua orang (aku ngan abang aku). bile aku letak any file dalam tu, abang aku instantly will get the file yang aku letak tu. folder2 ni boleh di share lebih dari dua orang.

syarat untuk mengshare adalah komputer lagi satu (dalam contoh ni: brother aku nyer komputer), mestilah ade software ni jugak dalam komputer dia.

file-file yang boleh dishare adalah banyak -- words, excel, ppt, jpg, bmp, (image), n any video format.. semua boleh letak! bagus kan? so no more email id, no more upload, no more bukak yahoo mail, or google mail.. no more wasting time...

p/s: kalu nak belajar sendiri pon boleh : www.dropbox.com

5 comments:

noa said...

sharing is caring =)

Fatin Husna said...

yup2!

CIK TOM said...

wah nice info la dear..thanks for sharing..

p/s: tenkiu wish besday cik tom :)

tahniah dpt buat autoslide menu..cik tom lp dah amik lum ur banner dear..cik tom copy dl incase kalo xamik lg :)

Fatin Husna said...

thanks cik tom!:) ngeee

Anonymous said...

g blog ak ko di tag